فرماندار مشهد در جلسه گزارش خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده مشهد جزئیات پرداخت کمک به سیل‌زدگان مشهد را اعلام کرد.

جزئیات پرداخت کمک به سیل‌زدگان مشهد اعلام شد

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری عصر امروز در جلسه گزارش خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده مشهد که در محل فرمانداری شهرستان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی‌هایی که در دو هفته‌ گذشته در شهرستان مشهد رخ داد، در ۲۰۰ سال گذشته کم‌سابقه بود و باعث آبگرفتگی در برخی از معابر شد و برخی از همشهریان ما درگیر سیل شدند.

فرماندار مشهد افزود: در وهله اول ستاد بحران شهرستان مشهد به دلیل آمادگی و اطلاع‌رسانی به موقعی که هواشناسی انجام داده بود، قبل از بارندگی‌ها تشکیل جلسه داد و در ایام بارندگی در آماده‌باش کامل بود و به اندازه کافی نیز برنامه‌ریزی شده بود.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در سطح شهر مشهد رخ داد مبتنی بر سهل‌انگاری و عدم حضور نیروهای خدمات‌رسان نبود بلکه شدت بارندگی در مدت زمان کوتاه باعث شده بود که ظرفیت‌های موجود توانایی خروج آب را نداشته باشند و این باعث شد که آبگرفتگی‌هایی در سطح معابر شهر ایجاد شود.

داوری بیان کرد: با وجود اینکه آبگرفتگی‌ها زیاد بود، در فرصت کم همه دستگاه‌های خدمت‌رسان به‌ویژه شهرداری توانستند خدمت‌رسانی را به حالت طبیعی برگردانند.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: بادهای شدید قبل از بارندگی بخشی از شبکه برق را دچار اشکال کرده بود و سیل نیز در یکی از ایستگاه‌های برق ایجاد نقص کرده بود، اما در کمترین فرصت برق مشهد را به روال عادی برگرداندیم.

وی یادآور شد: در هیچ خیابانی به جز یک خیابان منع آمد و شد بعد از بارندگی نگذاشتیم و با توجه به اینکه قبل از بارندگی ممنوعیت‌های ترافیکی گذاشته بودیم تا به‌خوبی خدمت‌رسانی انجام دهیم و خسارت را کم کنیم.

داوری افزود: ماشین‌هایی که در آبگرفتگی‌ها گیر کرده بودند قبل از بارش باران و اعمال محدودیت‌ها در خیابان حضور داشتند، به همین دلیل دچار حادثه شدند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در این حوادث ۶ نفر فوت کردند، عنوان کرد: در میدان انقلاب خودروهایی که در سیلاب گیر کرده بودند، تخلیه شدند به جز دو نفر که به دلیل کهولت سن نتوانستند از خودرو پیاده شوند و نجات پیدا کنند.

وی افزود: در کوچه سپاه ۶۹ نیز دو کودک خردسال و یک خانم‌ مسن فوت شدند. همچنین یک نفر نیز در یکی از روستاهای مشهد که در مسیر آب بوده، فوت شده است. 

داوری یادآور شد: اتفاقاتی که در روستاها افتاده به دلیل عدم مدیریت خوب مسیل اتفاق افتاده است و ساخت‌وسازهایی که در مسیل رودخانه انجام شده بود باعث ایجاد خسارات شد.

فرماندار مشهد با اشاره به اینکه خانه‌هایی که در کوچه سپاه ۶۹ ساخته شده‌اند، بدون مجوز و غیراصولی ساخته شدند،گفت: آمادگی ما برای بارش باران در روز شنبه بهتر از چهارشنبه بود و گرچه آبگرفتگی داشتیم اما خسارت نداشتیم، اما تگرگ آسیب زیادی به خودروهای مردم وارد کرد، همچنین در شهرستان‌ها به ویژه روستاها خسارت زیادی به مزارع و باغات وارد شد.
وی عنوان کرد: مردم خیلی کمک کردند و توانستیم تا روز بعد آرامشی در آنجا ایجاد کنیم، ۶۷ از خانواده‌های سیل‌زده کوچه سپاه ۶۹ در زائرشهر اقامت داده شدند و موکبی در آنجا برای پذیرایی از سیل‌زدگان راه‌اندازی شد.

داوری با بیان اینکه خارج از آن روالی که در دستور کار حاکمیت است کارهای ویژه‌ای انجام دادیم، گفت: نیروهای ارزیاب ما تمام آسیب‌دیدگان را در حوزه مسکن و معیشت و حتی خودرویی ارزیابی کردند و کانکسی در بلوار سپاه مستقر کردیم تا همکارانمان در آنجا به درخواست‌های مردم رسیدگی کنند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در شهرستان مشهد ۴۳۴ واحد مسکونی آسیب‌دیده مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: ارزیابی اولیه را در رابطه با کسانی که وسایلشان دچار حادثه شده را انجام دادیم و متولی این موضوع را کمیته امداد قرار دادیم، با وجود اینکه در این حوزه مأموریت خاصی نداشتند اما خواهش کردیم که پای کار بیایند.

وی افزود: بعد از ارزیابی اولیه لیست را در اختیار کمیته امداد قرار دادیم و کمیته امداد ارزیابان خود را فرستادند و با توجه به خسارت وارد شده، وسایل را توزیع کردند و این کار ادامه دارد.

داوری ادامه داد: تاکنون حدود ۲۷۰ قلم از جمله یخچال، فرش، جاروبرقی، ماشین‌لباسشویی و اجاق گاز اقلام ضروری بین ۶۸ خانوار توزیع شده است، به‌ اضافه اقلامی که توسط هلال احمر در روزهای اول بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.

فرماندار مشهد متذکر شد: مردم برای برای جبران کامل خسارات باید بیمه باشند تا جبران شود، ما در حدی به آسیب‌دیدگان کمک می‌کنیم که بتوانند به زندگی برگردند.

وی با بیان اینکه برای همه آسیب‌دیدگان در سیل اخیر مشهد پرونده تشکیل و مستاجر و مالک بودن آنها مشخص شده است، اظهار کرد: کسانی که مستأجر بودند و امکان اقامت در منزل قبلی را ندارند، ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۶۰ ماهه می‌دهیم، برای ضمانت هم فقط با سفته می‌توانند از بانک‌های مشخص شده این وام را دریافت کنند، از امروز نیز روند معرفی آنها به بانک آغاز شده است.

داوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با این ودیعه مسکن می‌توانند مسکنی را کرایه کنند، باید تا پایان هفته این اتفاق بیافتد و به محل اقامت دائم خود بروند.

فرماندار مشهد افزود: به هر خانواده‌ای که مالک بودند نیز با توجه به ارزیابی بیمه تا ۹۵ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود، همچنین با ارزیابی بنیاد مسکن و با توجه به خسارت وارد شده وام‌های کم‌بهره نیز به آنها داده می‌شود.

وی اظهار کرد: به خانواده‌ فوت‌شدگان نیز ۱۰۰ میلیون تومان برای هر فرد فوت شده، وام بلاعوض پرداخت می‌شود. 

داوری متذکر شد: روستاییانی که خانه‌هایشان دچار خسارت شده نیز به بانک معرفی می‌شوند تا ۳۵۰ میلیون تومان وام با سود پنج درصد داده می‌شود تا خانه‌هایشان را مرمت و بازسازی کنند.

فرماندار مشهد یادآور شد: برای خودروهای خسارت‌دیده نیز مقداری وام بلاعوض با توجه به میزان خسارتی که دیده‌اند، پرداخت می‌شود و با توجه به ارزیابی صورت گرفته وام با باز پرداخت ۶۰ ماهه نیز داده می‌شود.

وی افزود: برای خسارت خودروهایی که وسیله امرار معاش بودند نیز علاوه بر وام بلاعوض که داده می‌شود، ۱۵۰ میلیون وام با سود پنج درصد نیز به آنها پرداخت می‌شود که بتوانند خودرو تهیه کنند. همچنین برای کسانی که کاسبی آنها دچار مشکل شده نیز تا ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود پنج درصد پرداخت می‌شود.

داوری گفت: به تمام افرادی که سیل اخیر به آن‌ها خسارت مالی وارد کرده و ارزیابان خسارات آنان را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، مبلغی به صورت بلاعوض واریز می‌شود.

فرماندار مشهد با بیان اینکه تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که این موارد تا پایان هفته اجرایی شود، گفت: برخی افراد برای تکمیل پرونده خود مراجعه نکرده‌اند و ما این آمادگی را داریم که برای دریافت وام مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلمانی ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    آیا به ماشینهایی که دچار تگرگ شده اند خسارتی تعلق نمیگیرد،